Tysk fortsættersprog A

Digital eksamensopgave med adgang til internettet




Gammel ordning

Mandag den 4. juni 2018
kl. 09.00-14.00

Vejledning til opgavesættet



Du skal besvare følgende opgaver:
  • Opgave 1

  • Opgave 2

  • Opgave 3

  • I opgave 3 skal du besvare opgave 3.1 og én af opgaverne i opgave 3.2.
    Derudover skal du besvare opgave 3.3.


Vejledning til opgaverne og skabelonen

Den samlede eksaminationstid for opgave 1-3 er 5 timer.

Besvarelsen bedømmes som en helhed ud fra de faglige mål for tysk fortsættersprog A.

Det anbefales, at du skriver din besvarelse i skabelonen, som ligger i menuen til venstre. Besvarelsen afleveres i ét dokument med opgaverne i rækkefølgen 1-3.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt ved besvarelse af opgavesættet. Kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.



Henvisninger til tekst, video- og lydklip


Hvis du citerer, skal du angive kilde.
Alt materiale anvendt i opgave 3.2 skal være tysksproget og angives med kildehenvisninger.
Du henviser til dele af video- og lydklip ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af klippet.

Når du citerer fra internettet, skal kildeangivelsen indeholde følgende informationer: forfatter, titel, website, dato, [link]

Eksempler:

Artikel fra internettet med forfatter
Uwe Ebbinghaus: „Das begehrteste Interview der Welt“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 7.9.2006. Besøgt 11.1.2018
[http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/natascha-kampusch-im-fernsehen-das-begehrteste-interview-der-welt-1355873.html]

Artikel fra internettet uden forfatter
„Merkel: Christen brauchen mehr Selbstbewusstsein“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 15.1.2015. Besøgt 11.1.2018
[http://www.faz.net/aktuell/politik/inland/angela-merkel-im-interview-ueber-islamisierung-in-deutschland-13371711.html]

Opslag på internettet
„Emanzipation“, Wikipedia. Besøgt 11.1.2018
[http://de.wikipedia.org/wiki/Emanzipation]

Video på internettet
„ZDF-Sommerinterview mit Angela Merkel“, YouTube, 19.8.2013. Besøgt 11.1.2018
[https://www.youtube.com/watch?v=T2q4q1O_B4g]

Opgave 1: Tekstforståelse


Opgave 1.1 til og med 1.4 tester din tekstforståelse af ”Warum ich wirklich Angst vor der Zukunft habe” (2017) (Tekst 1 PDF).



Opgave 1.1: Tekstforståelse


Opgaven tester din tekstforståelse af ”Warum ich wirklich Angst vor der Zukunft habe” (2017) (Tekst 1 PDF).

Angiv med X, hvilke substantiver (navneord) der beskriver generation K.



Substantiver fra teksten Generation K
1.
Selfie-Generation
 
2.
Zukunftsängste
 
3.
Die Jahrgänge 1995 bis 2002
 
4.
Hoffnungslosigkeit
 
5.
Lebenserfahrung
 




Opgave 1.2: Tekstforståelse


Opgaven tester din tekstforståelse af ”Warum ich wirklich Angst vor der Zukunft habe” (2017) (Tekst 1 PDF).

Angiv med X, hvilke af følgende adjektiver (tillægsord) der i teksten beskriver generation K og Veruschka Haas, og hvilke adjektiver der i teksten beskriver det liv, der præsenteres på de sociale medier.



Adjektiver Generation K og Veruschka Haas Det præsenterede liv på de sociale medier
1.
erfolgreich
   
2.
minderwertig
   
3.
perfekt
   
4.
pessimistisch
   
5.
verzweifelt
   
6.
ängstlich
   




Opgave 1.3: Tekstforståelse


Opgaven tester din tekstforståelse af ”Warum ich wirklich Angst vor der Zukunft habe” (2017) (Tekst 1 PDF).


Angiv med X, om udsagnene er rigtige eller forkerte.
Veruschka Haas sagt, dass sie sich Gedanken über die Zukunft macht, Rigtigt Forkert
1.
weil sie nicht weiß, wie ihr Leben aussehen wird.
   
2.
weil vieles schiefgehen kann.
   
3.
weil Frauen weniger Karrierechancen als Männer haben.
   
4.
weil sie schnell ihr Studium abschließen muss.
   




Opgave 1.4: Tekstforståelse


Opgaven tester din tekstforståelse af ”Warum ich wirklich Angst vor der Zukunft habe” (2017) (Tekst 1 PDF).

Forbind sætningerne i de to kolonner, så de grammatisk og indholdsmæssigt passer sammen.



1.
Die früheren Generationen
a.
besteht aus Menschen, die kurz vor und kurz nach der Jahrtausendwende geboren wurden.
2.
Die Zukunft
b.
charakterisiert die jetzige Generation als ängstlich.
3.
Die britische Professorin Noreena Hertz
c.
ist eine andere Bezeichnung für die älteren Millennials, die meinen, dass sie alles schaffen können.
4.
Die „Yes, we can“-Generation
d.
macht der heutigen Jugend Sorgen.
5.
Social Media Plattformen
e.
sind mit Nachrichten im Fernsehen oder Radio groß geworden.
6.
Die Finanzkrise und der zunehmende Terrorismus
f.
haben nach Auffassung von Veruschka Haas Einfluss auf die Zukunftsängste ihrer Generation.
7.
Generation K
g.
spielen laut der britischen Professorin Noreena Hertz eine große Rolle für die Hoffnungslosigkeit der Generation K.




Opgave 2: Grammatik


Opgave 2.1 og 2.2 tester din beherskelse af grammatiske emner.



Opgave 2.1: Sætningsanalyse


Denne opgave består af opgave 2.1.1, 2.1.2 og 2.1.3.

Opgave 2.1.1

Forklar brugen af kasus i de fremhævede led i nedenstående sætninger som vist i eksemplet i tabellen nedenfor.

1. Vor Kurzem habe ich einen Artikel gelesen.
2. Auch das soziale Umfeld ist ein Problem.
3. Ich mache mir viele Gedanken, ob ich je einen richtigen Job finden werde.
4. Es wundert mich nicht, dass dieser Überfluss von Neuigkeiten auch Auslöser für unser Gefühl von Hoffnungslosigkeit ist.
5. Schuld an der Angst ist aus meiner Sicht nicht die Weltwirtschaftskrise.
6. Menschen, die uns alles in allem das Gefühl geben, unser Leben sei minderwertig.
7. Laut Noreena Hertz gibt es die sogenannte Generation K.
8. Ich mache mir ständig Sorgen.
9. Kaum einer postet die schlechten Momente in den sozialen Medien.
10. Diese schlechten Neuigkeiten haben die früheren Generationen meistens nur durch die Nachrichten vermittelt bekommen.


  Sætningsled Kasus
1.
einen Artikel
direkte objekt (genstandsled) akkusativ
2.
ein Problem
   
3.
einen richtigen Job
   
4.
dieser Überfluss
   
5.
aus meiner Sicht
   
6.
uns
   
7.
die sogenannte Generation K
   
8.
mir
   
9.
einer
   
10.
durch die Nachrichten
   


Opgave 2.1.2

Indsæt den manglende bestemte artikel (det bestemte kendeord) i nedenstående sætninger i kolonnen til højre.

  Bestemt artikel
1.
Noreena Hertz hat _____ Generation, über die sie spricht, gründlich erforscht.
 
2.
Die britische Professorin beschäftigt sich seit Jahren mit _____ Generation K.
 
3.
Sie untersuchte das Leben von 2.000 Jugendlichen in _____ USA und Großbritannien.
 
4.
Noreena Hertz beschreibt das Lebensgefühl _____ Generation K.
 
5.
Die britische Forscherin gibt _____ Weltwirtschaft die Schuld.
 
6.
Für Generation K sind Armut und soziale Ungleichheit _____ Normalzustand geworden.
 
7.
Laut Noreena Hertz nimmt _____ Generation K moralische Werte sehr wichtig.
 


Opgave 2.1.3

Begrund dit valg af kasus i sætning 3, 4 og 7, idet du også oplyser køn og tal.



Opgave 2.2: Udvidet infinitiv (navnemåde)


Denne opgave består af opgave 2.2.1 og 2.2.2.

Opgave 2.2.1

Marker de udvidede infinitiver med fede typer i følgende sætninger.

Eksempel: 72 Prozent hatten Angst, sich stark zu verschulden. →
  72 Prozent hatten Angst, sich stark zu verschulden.


1. Auch heute mache ich mir noch viele Gedanken, ob ich nach meinem Studium je einen richtigen Job finden werde oder ob ich am Ende mit 40 an einer Supermarktkasse sitze, verzweifelt bei dem Versuch, meine Schulden abzubezahlen.

2. Und während ich es wichtig finde, informiert zu sein, wundert es mich nicht, dass dieser Überfluss von Neuigkeiten unter anderem auch Auslöser für unser Gefühl von Hoffnungslosigkeit ist.

3. Es ist schwierig von seiner Zukunft überzeugt zu sein, wenn man permanent Menschen sieht, die im gleichen Alter anscheinend sehr erfolgreich sind.

4. Aber das Internet ist nun mal das, was es ist und sich komplett davon fernzuhalten ist keine Option.

5. Wir könnten versuchen, alles etwas entspannter zu sehen.


Opgave 2.2.2

Oversæt én af de markerede udvidede infinitiver til dansk og forklar den ordstillingsmæssige forskel på en dansk og en tysk udvidet infinitiv.



Opgave 3: Skriftlig sprogfærdighed


I opgave 3 skal du besvare opgave 3.1 og én af opgaverne i opgave 3.2. Derudover skal du besvare opgave 3.3.

Opgave 3.1 og 3.2 skal tilsammen fylde cirka 300 ord eksklusive citater.

De tre opgaver skal besvares separat.




Opgave 3.1


Beantworte auf Deutsch die folgende Frage zum Text 1: „Warum ich wirklich Angst vor der Zukunft habe“ (2017) (Tekst 1 PDF).

Aus welchen Gründen leisten die sozialen Medien laut Veruschka Haas einen Beitrag zu den Zukunftsängsten der Generation K?




Opgave 3.2


Beantworte auf Deutsch eine der folgenden Fragen:

  1. Laut dem Text sehen die älteren Generationen die Zukunft entspannter und es sind meistens nur die Frauen und die Mädchen, die von ihren Zukunftsängsten erzählen. Aus welchen Gründen gibt es vielleicht alters- und geschlechtsspezifische Auffassungen von der Zukunft?

  2. Aus welchen Gründen posten viele Leute Momente aus ihrem Leben in sozialen Medien?

  3. Erzähle, was für die „Helikopter-Eltern“ im Video „Osnabrück bremst ”Helikopter-Eltern” aus“ charakteristisch ist und wie die Stadt Osnabrück auf das Verhalten der Eltern reagiert. (Video/Text 2)




Opgave 3.3


Du er ansat som salgsassistent i det tyske firma Mayer & Dahlberg Berufsbekleidung AG i Memmingen. I har i begyndelsen af marts leveret et parti sikkerhedssko til det danske firma ELTA A/S. I har nu modtaget en reklamation og en rykker i form af en mail fra ELTA A/S (se tekst 3). Din chef har bedt dig besvare mailen.

Skriv en mail på tysk til Sebastian Bruunsgaard, hvori du tager stilling til reklamationen (se tekst 4), og hvori du også forklarer, at den forsinkede levering skyldes, at jeres leverandør af læder ikke har kunnet levere, men at en anden leverandør kan levere læder til skoene. I kan derfor love kunden levering af skoene senest den 11. juni.

Dato: dags dato
Underskriv med dit eget navn.


Tekst 3 og tekst 4




Skabelon


Hent skabelonen til besvarelsen i menuen til venstre. Den indeholder sidehoved til dine eksamensoplysninger og felter til besvarelse af opgaverne. Husk at udfylde sidehovedet.

Kilder


Anvendt materiale (til brug for Copydan):

Veruschka Haas: ”Warum ich wirklich Angst vor der Zukunft habe“,14.03.2017
[http://www.jetzt.de/meine-theorie/generation-k-und-die-angst-vor-der-zukunft]

”Osnabrück bremst ”Helikopter-Eltern” aus“, 14.05.2016 (Video)
[https://www.n-tv.de/mediathek/videos/highlights/Osnabrueck-bremst-Helikopter-Eltern-aus-article17696151.html]